Aalborgjollen
Aalborgjollen er konstrueret som "øvelsesbåd for søspejdere" i 1929 af Aage Utzon, søspejderfar fra Aalborg. Utzon er kendt som spidsgatterspecialist, og stod bag et utal af konstruktioner; bla. i de traditionelle "kvadratmeter-klasser". Han er desuden far til arkitekten Jørn Utzon, som også slog sine folder blandt søspejderne i Aalborg.Forbilledet var Limfjordens traditionelle sjægter, og fra starten havde jollen 135 kg indvendig ballast ligesom sjægterne. I 1940 blev jollen anerkendt som obligatorisk øvelsesbåd for søspejdere i DDS. Senere, i 1959 blev kølarrangementet ændret, således at den indvendige ballast blev erstattet af en dybere og tungere kølskinne af jern.
Om en af detaljerne i den gennemtænkte konstruktion skriver konstruktøren: NB: Ringdækket er således indrettet at rorgængeren ved krængning bliver våd først og således bliver averteret først af de ombordværende.
Jollens solide konstruktion og dens form forener sødygtighed og stor stabilitet og Aalborgjollen bjærger sig særdeles godt i hårdt vejr. Den skal sejles rundt i vendingerne, har stor afdrift på kryds og er ikke særlig hurtig.
Aalborgjollen er klinkbygget i træ med spidsgat. Den er åben, synkefri og sejles af en besætning på min. 2 mand og max 600 Kg.
Længden er 5,34 m (17 fod), bredden er ca. 1,8 m, dybgangen er 0,76 m og jollen er forsynet med ca. 200 kg langkøl.
Sprydriggen omfatter storsejl (8,35 m²), fok (2,76 m²), genua (3,75 m²) og topsejl (3,75 m²).
Søtroppen råder over fire Aalborgjoller: Stormfuglen, Tjaldur, Wildanden og N N Y (No Name Yet).
Optimistjollen
Optimistjollen er konstrueret i 1948 af Clark Mills, USA.
Jollen er en lille sænkekølsjolle med idelle egenskaber som begynderbåd for ét barn. Den sejles også udmærket af to mindre børn i let vejr.
Optimistjollen er bygget i glasfiber eller plywood på knækspant med spejlgat og pramstævn. Den er åben og synkefri.
Længden er 2,31 m, bredden er 1,13 m, dybgangen uden sværd er ca. 0,1 m og jollens vægt er ca. 32 kg.
Sprydriggen omfatter storsejl på bom (3,5 m²).
(Flere oplysninger kan f.eks. findes hos International Optimist Dinghy Association)
Vi har 4 optimistjoller kaldet: Henny, Ruth, Lisbeth, og Mona. Vi har tradition for at døbe jollerne efter personer, der har, eller har haft, stor betydning for Struer Sø´s arbejde.
Under optimistsejladsen bruger vi ledsagerjollen: Skipper.
Ledsagerbåden
Ledsagerbåden er en mindre glasfiberjolle med påhængsmotor, der primært benyttes som ledsagerbåd ved optimistsejlads.
Jollen er åben og synkefri.
Jollen er bred, hvilket gør den stabil for krængning.
Ledsagerbåden er opkaldt efter Struer Sø´s stifter "Skipper" som han blev kaldt af spejderne. Han var døbt John Nielsen, men der er nok flere der kender ham under kunstnernavnet " Jens Rytter"
Wayfarerjollen
Wayfarerjollen er konstrueret i 1957 af Ian Proctor, England.
Jollen er let og hurtig, og den regnes for at være en af de mest sikre og gennemførte sænkekølsjoller.
Wayfarerjollen er normalt bygget i glasfiber på knækspant med spejlgat, men findes også bygget i plywood. Den er åben, selvlænsende, synkefri og sejles af en besætning på 1-5 mand.
Længden er 4,82 m, bredden er 1,85 m, dybgangen er 0,20-1,10 m og jollens vægt er 160 kg.
Bermudariggen omfatter storsejl (8,8 m²), fok (2,8 m²), genua (4,3 m²) og evt. spiler (11,6 m²).
(Flere oplysninger kan f.eks. findes hos Skandinavisk Wayfarer Sammenslutning)
Struer Sø har en Wayfarerjolle med både landevejstrailer og jollevogn.