A. TEORI
1.
Almindelige vigeregler
Følgende regler skal kunnes:
• Definition af overhalende skib (regel 13. b)
• ”Bagbord viger for tvivl” (regel 12.iii)
• ”Skibe på modsatte kurser” (regel 14)
• ”Skibe på skærende kurs (regel 15) for maskindrevne skibe
2
Vejrmelding
Kendskab til vindstyrketabellen samt de nærmeste farvandsområders geografiske placering (Kattegat, Skagerak, Fisker og Tyskebugt)
Kendskab til forskellige muligheder for at hente vejr- og farvandsudsigter (Tekst TV, servicetelefonen, radio, internet)
Farvandsudsigtens indhold skal være kendt og kunne forstås i praksis.
3
Kompasset
Kendskab til kompassets inddeling i de fire hovedretninger og de fire ”underretninger” samt deres gradantal.
Kendskab til pejling af kompasretning og hvordan en fast kurs styres i teori og praksis.
4
Knob
Følgende knob skal kunne bindes:
• Endesplejsning
• Øjesplejsning uden kovs
• Sejlmagertakling
5
Førstehjælp
Kendskab til symptomer på og behandling af
• Bevidstløshed
• Kuldeskader/underafkøling
• Større blødninger
• Søsyge
• Mindre sår
Kendskab til alarmering til søs
• Anvendelse af nødsignaler
• 112
• Lyngby radio
6
IALA regler
Kendskab til definitionen af ”retningen for indadgående” i det nærmeste farvand (Vestlige Limfjord indtil Løgstør).
Topbetegnelse, form farver, udseende i søkortet samt betydningen og brugen i praksis skal kunne for følgende farvandsafmærkninger:
• Styrbords- og bagbordssideafmærkninger
• Kompasafmærkninger
• Midtfarvandsafmærkninger
• Specialafmærkninger
• Sejladsbåker
• kabelbåker
7
Navigation
Grundig kendskab til søkortet i 1. gradsområdet (i vest til
Oddesundbroen, nord til hhv. Doveroode og Nykøbing Mors), så der kan navigeres sikkert i dagslys med god sigt,
Afsætning af en given kurs fra et punkt i søkortet skal kunnes, ligesom kursen mellem to punkter i søkortet kunne findes.
Bestemmelse af distancen mellem to punkter skal kunnes.
B. PRAKSIS
8
Klargøring før sejlads
Rigning af Aalborgjolle med for- og storsejl på pladsen eller ved pæl. Kendskab til hvordan båden bør placeres i forhold til vindretningen inden sejlene sættes.
Kunne sætte sprydstage på pladsen og ved pæl, så sejlet står fornuftigt. Kendskab til justering af sprydstroppens længde.
9
Under sejlads
• Kunne holde en fast kurs i forhold til et punkt på land
• Kunne holde båden stabilt i vindøjet i passende lang tid
• Kunne trimme skøder til for- og storsejl for at opnå optimal fart og behagelig sejlads ved forskellige vindretninger.
• Som rorsmand at kunne udføre vending og bomning korrekt, i 5-7 m/sek og bølger. Kendskab til betydningen af at holde god fart i båden før en vending gennemføres.
• Som rorsmand at kunne lede besætningen til at sætte korrekt sejltrim og håndtering under manøvre.
9
Under sejlads
• Kunne udføre mand over bord med stor sikkerhed. Manøvren skal kunne udføres korrekt og båden skal ligge så godt som stille ved siden af ”manden” efter maximum tre forsøg.
• Kunne bjærge for- og storsejl i søen.
• At kunne vide hvordan roret styrer båden, når den bakker f.eks. når den skubbes ud fra pladsen under havnemanøvre
• Kunne redegøre ofr og demonstrere hvordan en båd bringes fri efter en grundstødning.
10
Ankring
Som gast kunne håndtere ankeret korrekt ved ankring og letning, samt sikre korrekt opkvejlning af ankerlinen, så den er klar til næste gang.
At kunne redegøre for hvordan korrekt ankring foretages i forhold til vindretningen ved valg af ankerplads, samt betydningen af ankerlinens længde for sikkert hold.
Som rorsmand kunne manøvrere båden rigtigt på plads for opankring. At kunne lede besætningen og styre båden så ankeret lægges, når båden ligger stille i vindøjet på den valgte ankerplads
11
Efter sejlads
Kunne fortøjre ved en pæleplads med passende længde agtertrosse
12
Generelt
Have tilstrækkelig rutine til at kunne fungere som fartøjsfører.