Gå til hovedindhold
Hjem

Top menu

  • Leder-login
  • Artikler
  • Medlemsservice

Main navigation

  • Afdelinger
    • Mikroer i Struer Sø (6-8 år)
    • Minier i Struer Sø (8-10 år)
    • Juniorer i Struer Sø (10-12 år)
    • Trop i Struer Sø (12-17 år)
    • Klan/Senior i Struer Sø (15-23 år)
  • Kalender
  • Gruppen
    • Om gruppen
    • Bådene
    • Billedgalleri
    • Download
    • Fartøjsprøver
    • Sikkerhed
    • Spejderstationen
    • Uniform og udstyr
  • Styrelsen
  • Leder-login
  • Artikler
  • Medlemsservice
  • Bliv søspejder

1. Gradsprøve

1. Gradsprøven
Forudsætning for at tage 1. gradsprøver er at 3. og 2. gradsprøven er taget. Hvis man bliver spurgt om 2. og 3. grads stof skal dette principielt kunnes.

A.  TEORI

1

Almindelige bestemmelser

Følgende regler skal læres og forstås:  

•                          Regel 1: Anvendelse
                           Regel 2: Ansvar

•                          Regel 3: Definitioner 

2

Regler for styring og sejlads

Følgende regler skal læres og forstås:  

•      Regel 5: Udkig

•      Regel 6: Sikker fart

•      Regel 8: Forholdsregler for at undgå sammenstød

•      Regel 9 pkt. a-b-d-g: Snævre løb 

3

Vigeregler  

Følgende vigeregler skal læres og forstås:  

•                          Regel 12: Vigeregler for sejlskibe

•                          Regel 13: Overhaling

•                          Regel 14: (Motor)skibe på modsatte  kurser

•                          Regel 15: (Motor)skibe på skærende kurser

•                          Regel 16:Forholdsregler for det skib, der skal gå af vejen

•                          Regel 17: Forholdsregler for det skib, der skal holde kurs   og fart

•                          Regel 18 pkt. a – b – c: Skibes forpligtelser overfor hinanden. 

4

Nat og dagsignaler

Følgende signaler skal læres og forstås:  

•      Regel 21: Definitioner

•      Regel 23 pht. a-c: maskindrevne skibe der er let

•      Regel 25: Sejlskibe der er let og fartøjer under roning

•      Regel 27 Pkt. a-b-e-g: Skibe ikke under kommando eller begrænset evne til at manøvre 

•      Regel 28: Skibe der er hæmmet af deres dybgang

•      Regel 30 pkt. a-b: Skibe til ankers under 100 m 

6

Lyd- og lyssignaler

Følgende vigeregler skal læres og forstås:  

•      Regel 32: Definitioner

•      Regel 34 pkt. a-b-d: Manøvre- og advarselssignaler

•      Regel 35 pkt. a-b-c-i: Lydsignaler under nedsat sigtbarhed 

7

Nødsignaler

Tillæg IV nødsignaler                                                                                                                                             

Afmærkninger

Følgende regler skal læres og forstås:  

•                          Regel 2.1: Sideafmærkninger

•                          Regel 2.3: Kompasafmærkning

•                          Regel 2.4: Isoleret fareafmærkning

•                          Regel 2.5: Midtfarvandsafmærkning

•                          Regel 2.6: Specialafmærkning

•                          Regel 6.1: Båker generelt

•                          Regel 6.2: Sejladsbåker

•                          Regel 6.3: Kabelbåker

•                          Regel 6.4: Militærbåker

•                          Regel 6.5: Rørledningsbåker

•                          Regel  6.6: Båker der afmærker fredningsområder

•                          Regel 6.7: Gravebåker

•                          Regel 7.7: Bropassagesignaler havne 

6

Knob

Følgende knob skal kunne bindes:  

•       Kortsplejsning

•       Øjesplejsning med  kovs

•       Syet takling 

7

Navigation  

Kendskab til søkortet i Limfjorden samt kort A.  

Kunne lave en krydspejling

B.  PRAKSIS

8

Under sejlads 8-9 m/sek  

•      Kunne styre med sejl alene og styre med ror  

•      Kunne ligge underdrejet  

•      Kunne bugsere en anden båd der er kommet i nød og som skal på slæb  

•      Kunne udføre mand over bord alene og med stor sikkerhed. Manøvren skal kunne udføres korrekt og båden skal ligge så godt som stille ved siden af ”manden” efter maksimum to forsøg.  

•      Skal udvise rutine ved at føre båd og besætning på betrykkende vis.  

•      Tilløb og fortøjning til bøje 

9

Efter sejlads  

Kunne fortøje ved bro under forskellige vindforhold op til 8-9 m/sek. 

10

Generelt  

Have tilstrækkelig rutine til at kunne fungere som fartøjsfører under forskellige  vejrforhold.

 

 

 

 

Kontakt

Struer Sø
Ved Fjorden 15
7600 Struer
Danmark

struersoe@gmail.com

Følg os på

Læs vores cookiepolitik her

En del af

Det Danske Spejderkorps logo